Paco Rabanne
Francisco "Paco" Rabaneda Cuervo, ismertebb nevén Paco Rabanne divattervező, 1934. február 18-án született Spanyolországban.
A spanyol polgárháború kitörésekor családjával Franciaországba menekült, ahol 1964-ben tervezőként diplomázott. A hatvanas években a köztudatban a francia divatvilág „l'enfant terrible”-jeként híresült el. A fogalom egy francia kifejezés azokra a gyermekekre, akik minden helyzetben képesek zavarba hozni szüleiket.
Rabanne divatkarrierjét ékszerek készítésével kezdte, olyan nagynevű cégeknek, mint a Givenchy, Dior és a Balenciaga. Saját divatházát 1966-ban alapította meg. Ruháihoz és ékszereihez olyan szokatlan anyagokat használt mint fém, papír és műanyag, így kialakítva sajátságos, furcsa és feltűnő stílusát.
1968-ban kezdődött együttműködése a Puig céggel, melynek következményeként Paco Rabbane saját parfümök forgalmazásába kezdett. Tíz éven belül a cég parfümgyárat építtetett a franciaországi Chartres városkában.
Paco Rabanne ekkoriban főként filmekben, színházakban és balettelőadásokban dolgozott. Jelmezeit olyan ismert filmeknek tervezte, mint például a Barbarella. A híres francia színész-énekesnő, Françoise Hardy is nagy kedvelője volt Rabanne műveinek, kreációit pedig olyan hírességek hordták, mint Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn vagy Brigette Bardot.
A celeb világ máig nem felejtette el a korosodó tervező alkotásait. A 2011-es MTV Europe Music Awards-ról cikkező lapok a következő főcímmel jelentek meg: Lady Gaga és Paco Rabanne az EMA-n. Négy díj, öt megjelenés és mindössze két név.
2005-ben, Rabanne megnyitotta első kiállítását Moszkvában , ahol rajzai kerültek a nagyközönség elé. Műveinek közzétételét úgy indokolta: „72 éves vagyok és be szerettem volna mutatni a rajzaimat, mielőtt végleg eltűnök erről a Földről. Eddig senkinek sem mutattam meg őket, kivéve Salvador Dalinak 30 évvel ezelőtt, aki azt tanácsolta, folytassam.”
Paco Rabanne ruházati alkotásai nem a mindennapok embereinek készülnek, parfümjei viszont megtartva ezt az egyediséget és furcsa kirívósságot, megállják helyüket az utcán is egyéniségükből egy cseppet sem veszítve.
Első híres illatának plakátja az intenzív szexualitásáról és vágyról szinte kiabál. Parfümjének illata szintúgy csábító. A Paco Rabanne Black XS-nek sem üvege, sem színei, sem mintázata nem a törékeny lelkű lányoknak, vagy fiúknak készült. A később megjelent változat, a Black XS L'Excès sem finomodott szemernyit sem.
Legújabb alkotása az elmúlt év listavezetőjévé vált. Az először csak férfi változatban megjelent parfüm, a 1 Million, még azok számára is ismerős lehet, akik sosem látták az elhíresült aranyrudat. Hiszen a plakát és a reklám ott virított minden második buszmegállóban vagy film reklámszünetében. A fás-fűszeres illat azonnal hamisíthatatlanul felismerhető és tartós - a fahéj, a rózsa, a borsmenta, az ámbra és a bőrös jegyek kitűnő elegye.
A nagy sikeren felindulva Rabanne gyorsan kifejlesztette arany parfümjének női változatát, amit a világ Lady Million néven ismer. Ez az illat sem került kevésbé feltűnő üvegbe. A hölgyek egy precízen csiszolt gyémánt formában lelhetik meg a híres parfümöt.
Bár Rabanne művei extravagánsak és szürreálisak, mégis egyre többen szeretik meg a ma már idős úr fejéből kipattant furcsa ötleteket.